Combinatieles Pilates en Yoga

Je spierkracht opbouwen en ontspannen

Er klinkt mooie, rustige muziek. De gordijnen voor de spiegel zijn dicht en de kaarsjes zijn aan. Je pakt je mat en zoekt een plek in de mooie ruimte. Je begint rustig in beweging te komen en je wordt met je aandacht naar je lichaam en ademhaling gebracht.

Na de warming up gaat het over in meer spierversterkende pilatesoefeningen en worden je buik-rug- en beenspieren flink aangesproken. Iedere week bouw je wat verder op en na ongeveer 8 weken ben je sterker en fitter geworden. Je lichamelijke klachten zijn vermindert en je ervaart meer ontspanning

Je hele lichaam is ondertussen warm en voorbereid op de yogahoudingen die volgen en die je helemaal op je eigen niveau kunt doen. Je wordt goed in de gaten gehouden, maar je wordt niet steeds persoonlijk gecorrigeerd. Door goed te luisteren kun je de aandachtspunten van de houding goed oppikken. Dat luisteren naar de aanwijzingen zorgt ook voor meer lichaamsbewustzijn. Na een aantal weken ben je sterker, leniger en heb je meer balans opgebouwd.

De les eindigt lekker liggend op je mat en/of een korte meditatie. Je gaat opgeladen en met een leeg hoofd naar huis!

Vanaf september 2022 is het ook mogelijk om alleen pilates of alleen yoga te volgen.

Yin Yoga, Power Yoga en Zachte Yoga

Poweryoga en flowyoga zijn dynamische vormen van yoga. Een vast onderdeel van de lessen zijn de zonnegroeten. De houdingen (asana’s) gaan vloeiend in elkaar over. De adem (we gebruiken de ujjayi adem) leidt de beweging. Door de bewegingen af te stemmen op je eigen adem maak je contact met je lichaam, ga je je lijf beter leren kennen en meer voelen. Hoe beter je dit gaat beheersen, hoe beter je dit ook kunt toepassen in je dagelijkse leven.

In beide de lessen werk aan je kracht, souplesse, conditie, balans en lichaamshouding maar ook aan rustige ontspannen geest. Het verschil van de lessen is dat in de poweryogales het tempo wat hoger is en de houdingen wat uitdagender.

 

In de flow yin les starten we met een dynamische serie houdingen en in het tweede gedeelte gaan we over tot enkele yin houdingen. In deze yogahoudingen blijven we enkele minuten. Je neemt tijd voor je lichaam, je gevoel en het zijn moment.

Yin yoga is een manier om je bindweefsel en gewrichten te verstrekken en te herstellen. Het heeft ook een meditatief en rustgevend effect. Daarnaast hebben de yin houdingen invloed op onze meridianen. Blokkades worden opgeheven en laten de energie weer stromen. Een mooie complete les waarin je jezelf kan uitdagen, balans vindt en leert accepteren en verstillen.

 

De zachte yoga is een fijne rustige les voor iedereen. Ook als je al heel lang niets aan beweging gedaan hebt en/of fysieke klachten hebt. Er is ruimte voor bewegen met aandacht en bewustwording. Daarin nemen we ook de ademhaling mee.

Afhankelijk van de avond of ochtend les starten we liggend/zittend of staand. We werken in een rustig tempo en voelen de houdingen na. We doen yoga houdingen die gericht zijn op o.a. de balans, op het losmaken, strekken en verstrekken van het lichaam.

Veel gestelde vragen

 

– Is yoga niet heel zweverig?

Het is maar hoe je het bekijkt. Het gaat erom dat je er steeds weer met je aandacht bijkomt. Dat kun je doen door stil te zitten en te mediteren, maar mijn yogalessen zijn juist heel fysiek. Het mooiste is het als je zowel je lichaam als je geest traint. Met aandacht bewegen dus.

-Zit ik meteen aan een contract vast?

Nee, het is maandelijks opzegbaar. Geen contract en geen inschrijfkosten.

– Kan ik ook instappen als ik helemaal geen ervaring hebt?

Ja, dat kan. De lessen worden zo aangeboden, dat het helemaal oké is om het op je eigen manier te doen, er is geen prestatiedruk.

– Kan ik ook meedoen met andere lichamelijke klachten?

Ja, dat kan. Vooral Pilates is een hele goede oefenmethode voor mensen met bijvoorbeeld rugklachten (die heel vaak een connectie hebben met nek/schouderklachten). Je traint veel verschillende spiergroepen die je lichaamshouding verbeteren en daarmee klachten vermindert en voorkomt. Je hebt zelf de regie in handen om het aan te passen als het te veel of te zwaar wordt. Genoeg is genoeg en dat is oké!

 

Mocht je nog andere vragen hebben, dan mag je me die altijd stellen, maar de beste indruk krijg je door het gewoon een keer te ervaren. Je bent van harte  welkom!

 

Wat heeft het andere vrouwen gebracht?

Lees het hier…

pilates-apeldoorn