Pilates en Yoga

Voor als je je spierkracht op wilt bouwen en wilt leren er helemaal met je aandacht bij te blijven

Er klinkt mooie, rustige muziek. De gordijnen voor de spiegel zijn dicht en de kaarsjes zijn aan. Je pakt je mat en zoekt een plek in de mooie ruimte. Je begint rustig in beweging te komen en je wordt met je aandacht naar je lichaam en ademhaling gebracht.

Na de warming up gaat het over in meer spierversterkende pilatesoefeningen en worden je buik-rug- en beenspieren flink aangesproken. Iedere week bouw je wat verder op en na ongeveer 8 weken ben je sterker en fitter geworden. Je lichamelijke klachten zijn vermindert en je ervaart meer ontspanning

Je hele lichaam is ondertussen warm en voorbereid op de yogahoudingen die volgen en die je helemaal op je eigen niveau kunt doen. Je wordt goed in de gaten gehouden, maar je wordt niet steeds persoonlijk gecorrigeerd. Door goed te luisteren kun je de aandachtspunten van de houding goed oppikken. Dat luisteren naar de aanwijzingen zorgt ook voor meer lichaamsbewustzijn. Na een aantal weken ben je sterker, leniger en heb je meer balans opgebouwd.

De les eindigt lekker liggend op je mat. Je volgt nog even mijn stem om je aandacht nog dieper in je lichaam te brengen en dan mag een even nagenieten in stilte. Er klinkt een belletje en je gaat opgeladen en met een leeg hoofd naar huis!

Veel gestelde vragen

 

– Is yoga niet heel zweverig?

Het is maar hoe je het bekijkt. Het gaat erom dat je er steeds weer met je aandacht bijkomt. Dat kun je doen door stil te zitten en te mediteren, maar mijn yogalessen zijn juist heel fysiek. Het mooiste is het als je zowel je lichaam als je geest traint. Met aandacht bewegen dus.

-Zit ik meteen aan een contract vast?

Nee, het is maandelijks opzegbaar. Geen contract en geen inschrijfkosten.

– Kan ik ook instappen als ik helemaal geen ervaring hebt?

Ja, dat kan. De lessen worden zo aangeboden, dat het helemaal oké is om het op je eigen manier te doen, er is geen prestatiedruk.

– Kan ik ook meedoen met andere lichamelijke klachten?

Ja, dat kan. Vooral Pilates is een hele goede oefenmethode voor mensen met bijvoorbeeld rugklachten (die heel vaak een connectie hebben met nek/schouderklachten). Je traint veel verschillende spiergroepen die je lichaamshouding verbeteren en daarmee klachten vermindert en voorkomt. Je hebt zelf de regie in handen om het aan te passen als het te veel of te zwaar wordt. Genoeg is genoeg en dat is oké!

 

Mocht je nog andere vragen hebben, dan mag je me die altijd stellen, maar de beste indruk krijg je door het gewoon een keer te ervaren. Je bent van harte  welkom!

 

Wat heeft het andere vrouwen gebracht?

Lees het hier…

pilates-apeldoorn